11. Mária Kupa beszámoló

Augusztus 13-án került megrendezésre a 11. Mária Kupa. A verseny a West Open Trophy versenyprogramjában a harmadik megálló volt. Valószínű ennek is köszönhetően rekord számú 39 hajó nevezett. A verseny 112 sporttársat mozgatott meg. A program már 12-én délután elkezdődött, ahol Varga Gyuri készítette a marhalábszár pörköltet, dicséretképpen csak annyi, hogy olyan ízletes volt, hogy egy kis falat sem maradt belőle. Az étel mellett természetesen a baráti beszélgetéseké volt a főszerep egészen addig, amíg a Sailing Band – Kovács Zoli és Fazekas Janó – bele nem csaptak a húrokba. Fergeteges party kerekedett, ami a végén egy utcabálba ment át. Mi is kellhet egy jó versenynap előtti estén, mint egy hatalmas buli? Közben folyt az előnevezés. Ahol Szarvas Viki és Király Pisti osztotta a pólókat, szalagokat és a másnapi ebédjegyeket, valamint regisztrálta az indulókat.  23 órakor aztán lezártuk a bulit és mindenki hazament aludni pár órát.

Másnap korán reggel indult a nap, hiszen 7:30-tól folytatódott a nevezés. 9-kor megtartottuk a kormányosi értekezletet, aztán mindenki indult a hajóra, hogy mihamarabb kifusson a 10 órás rajtra. Sajnos a vízállás miatt több hajónak is gondja akadt a kiállással, de végül is mindenki időben megérkezett. A szél NY-ÉNY-i volt és egyre erősödött, és volt néhány csepp eső is. A hajók ¾ szélben rajtoltak el a Fenyves felé lerakott bója irányába. 5 hajó gyorsan megszökött a többiektől, hátrébb már nagyobb volt a hajósűrűség. A fenyvesi bóját a Pajzán vette elsőnek, de szorosan követte őket a BlueLabel, B/one, Ventus Et Amores, Lindesness és a ViNo-Bá Xyston, a többiek bő 400 méterrel mögöttük. Éles negyedszeles szakasz következett a Szigligeti öböl közepén levő pályajel felé az egyre erősödő már bőven 20 csomó feletti szélben. Az élmezőny a szakasz felénél járt amikor a fenyvesi bójához érkezett a versenyzők második csoportja és sorban mindenki húzta be a vitorlákat, hogy megkezdje a negyedszeles vágtatást. A második bóját a Pajzán vette elsőnek, majd a ViNo-Bá Xyston, aki ledolgozta a hátszeles szakaszban elszenvedett hátrányát, majd 2-300 méterrel lemaradva jött a többi három hajó. A következő bója Mária előtt volt, ami egy néha éles néha pedig futtatott negyedszeles menetet jelentett. A hajók meg-megdőltek, de látszott, hogy mindenki ura volt a helyzetnek. A mezőnyben is szépen haladtak előre a hajók, mindenki vívta a maga csatáját, hol előrébb, hol kicsit hátrébb kerülve a mezőnyben. A szél stabilan fújt, a vízközépen kicsit erősebben, a part mellett 3-4 csomóval gyengébben. A máriai fordulóhoz a Pajzán ért oda elsőnek, de néhány méterre követte őt a ViNo-Bá Xyston, ezzel megkezdődött a második kör is. Ekkor már a lassabb hajók is vették az első bóját és aki nem adta fel, az menetelt rendületlenül a negyedszélben Szigliget irányába. Az első helyért továbbra is a Pajzán és a ViNo-Bá Xyston vívta a csatát, a hátszeles szakaszban ismét előnyre tett szert a Pajzán a spinakkerével, a ViNo-Bá biztonságra ment és alapvitorlázattal ¾ szelezett ezen a szakaszon. A különbség most kisebb volt, mint az előző körben. Az üldöző hajók távolsága azonban tetemes volt már, így ők a 3. helyért, illetve az osztályelsőségért küzdöttek. Az újabb negyedszeles szakaszon ViNo-Bá ledolgozta a hátrányát és a bójánál már bő 2-300 méteres előnyre tett szert. A forduló mindkét élen lévő hajónak jól sikerült és elkezdődött az utolsó szakasz, a szél továbbra is stabilan fújt, de néhány 25 csomó feletti befújás is nehezítette a versenyzők dolgát. Az éllovasok a célnál utolérték a hátsó hajókat. A mezőny ekkor már széthúzódott, így egy gyönyörű vitorlás háromszöget alkottak a medencében. Volt, aki reffelve oldotta meg ezt az erős szelet, volt, aki lobogtatással, de mindenki gyönyörűen vitorlázott ebben a kihívást jelentő szélben. Az eső szerencsére csak néha csepergett, ami nem nagyon zavarta a hajósokat, mert a kialakult hullámokból több vizet kaptak. Az élmezőnyben a befutóig már nem változott a helyzet, a ViNo-Bá Xyston futott be elsőként mögötte a Pajzán, majd a Blue Label. Utánuk sorban érkeztek a többi hajóosztályban versenyző hajók is. A nagy szél és a küzdelem azért megszedte az „áldozatait”, végül is 28 hajó futott be szerencsésen a célba.  A legelső hajó 2 óra és 24 perc alatt tette meg a távot az utolsó hajó is alig több, mint 4 óra alatt a kb. 16 mérföldes távot.

A délutáni díjkiosztón Bíró Károly a Klub elnöke és dr. Bárczi Tamás a sportfelelős mondott köszöntőt és osztották ki a díjakat. Az következő eredmények születtek:

Abszolút befutó

ViNo-Bá Xyston – Fazekas János

Pajzán – Kiss Zsolt István

Blue Label — Varga Barnabás

Yardstick I.

ViNo-Bá Xyston – Fazekas János

Pajzán – Kiss Zsolt István

Blue Label – Varga Barnabás

Yardstick II.

Lindesness – Vámosi András

Joy – Papp Tibor

Endurance – Isztor József

Yardstick III.

Hét – Hajós Ödön

Kincsem – Ádám András

Kiwi – Bíró Károly

Külön díjazásban részesült:

Pintér Csaba, mint rangidős kapitány, a maga 76 életévével. Gratulálunk Csaba! Azt hiszem mindenki büszke lenne, ha ilyen erőben, ennyi idős korában végig csinálna egy ilyen nehéz versenyt.

Szalai Hanga, aki a legfiatalabb versenyző volt a maga 6 életévével, kívánjuk, hogy sok jó vitorlás élményben legyen még részed!

Varga Gyuri pedig a legkitartóbb hajósnak járó díjat kapta meg, mivel végig kitartva a végén behozta a pályakulcsot!

Gratulálunk minden résztvevőnek és köszönjük, hogy ennyien eljöttetek, igazi Vitorlás ünnepet csináltunk együtt!

Köszönjük mindenkinek a segítséget a lebonyolításban, Viki, Györgyi, Erika, Ildikó, Frici, Gyuri, Pisti- elnézést, ha valakit kihagytunk, de szerencsére számos segítő kéz volt idén is a rendezvényen!

Részletes eredmények:

Képek: